از فردا فصل جدید بوندسلیگا با دیدار بوروسیا مونشن گلادباخ و بایرن مونیخ آغاز خواهد شد. تقریبا همه قدرتهای اصلی بوندسلیگا با مربیان جدید کار خود را آغاز میکنن و همین نکته میتواند فصل متفاوتی را شکل دهد.

 

بوروسیا دورتموند آخرین تیمی بود که قبل از سلطه بایرن در 9 سال اخیر توانست سینی بوندسلیگا را از آن خود کند. نزدیکترین رقابت قهرمانی طی این 9 سال در فصل 2018/19 بود ، جایی که شواغتس گلب فرصت طلایی کسب جام را از دست داد و با تنها دو امتیاز کمتر نایب قهرمان شد.

بنظر میرسد که برای متوقف کردن بایرن ، دورتموند جدی ترین مدعیست. آنها از همه تیمها آمار گلزنی نزدیکتری به بایرن دارند ؛ با 75 گل زده ( 24 گل زده کمتر از بایرن ) در فصل گذشته که 27 تای آن توسط وایکینگ ترسناکی به نام ارلینگ هالند بثمر رسیده است. هالند از زمان ورود به دورتموند در ژانویه 2020 روی 48 گل تیمش تاثیر مستقیم داشته است( 40 گل و 8 پاس گل ) و به طور میانگین در هر 87 دقیقه یک گل بثمر میرساند. در حالیکه در بین تمامی بازیکنانی که حداقل 25 گل در بوندسلیگا بثمر رسانده اند ، هیچکدام به کمتر از 100 دقیقه زمان برای هر گل نیاز نداشته است.

اینکه دورتموند بتواند عملکرد موفق خط حمله خود را حفظ کند بستگی به این دارد که تا چه حد میتوانند با جدایی جیدون سانچو به خوبی کنار بیایند. از اکتبر 2017 ، سانچو بیشتر از هر بازیکن دیگر دورتموند در بوندسلیگا موفق به ثبت پاس گل شده است ( 45 پاس گل ). مدیران دورتموند در تلاشند تا با گزینه های موجود فقدان تکنیک و خطرسازی سانچو در خط حمله را ترمیم کنند.

ملی پوش هلندی جدید زنبورها ، دونیل مالن بیش از هر بازیکنی در فصل 20/21 اردیویسه موفق به ثبت گل غیر پنالتی ( 19 گل ) و XG* پنالتی ( 17/7 ) شده است. مارکو رویس ، کاپیتان دورتموند نیز امیدوار است تا فرم خوب خود در اواخر فصل 20/21 را تکرار کند. او در 7 دیدار پایانی فصل توانست 5 گل وارد دروازه رقبا کند.

با توجه به پیوستن سانچو به منچستر یونایتد ، بوروسیا دورتموند برای حفظ خلاقیت در بازی خود به مهره های کلیدی چشم دوخته است : رافائل گریرو ، مدافع چپ پرتغالی که در فصل 20/21 توانست 51 موقعیت از طریق بازی باز خلق کند و سومین بازیکن برتر بوندسلیگا در ارسال پاس گل باز باشد. علاوه بر آن ، گریرو بیشترین پاس عمقی موفق در بین بازیکنان بوندسلیگا را داشت ( 8 پاس). او با ارسال 10 پاس گل نیز بهترین عملکرد شخصی را دارد.

با 5 گل و 10 پاس گل ، او بیشترین اثر گذاری روی گل را در بوندسلیگای فصل گذشته به جای گذاشت.

به دلیل مصدومیت ، تورگن هازارد فقط در 8 بازی 20/21 در ترکیب حضور داشت و با 1 گل و 3 پاس گل فصل نه چندان موفق خود را به اتمام رساند. در دو فصل قبل از آن ، هافبک بلژیکی 23 پاس گل به ثبت رسانده بود که فقط توماس مولر و جیدون سانچو از او آمار بهتری داشتند ( هرکدام 30 پاس گل ). سرانجام ، جیووانی رینا ممکن است به شیوۀ مشابه سانچو پس از خروج عثمان دمبله در تابستان 2017 پیشرفت کند. وینگر آمریکایی دورتموند جوانترین بازیکن تاریخ بوندسلیگاست که در یک بازی سه پاس گل میدهد( با 17 سال و 325 روز سن در اکتبر 2020 ).

 

یکی از بزرگترین نقاط ضعف دورتموند در سالهای گذشته ، سابقه ضعیف آنها در درکلاسیکر بوده است ، با هشت شکست و تنها یک برد در 9 دیدار اخیر مقابل باواریایی ها. با این حال ، مارکو رز در نیمی از تقابلهای خود با بایرن مونیخ به پیروزی رسیده است ( 2 برد از 4 بازی ). از فصل 19/20 هیچ مربی به غیر از رز نتوانسته در بوندسلیگا در این تعداد بازی مقابل بایرن به برتری برسد. اگر هدف دورتموند تاج و تخت بوندسلیگاست ، باید در دیدار های رودررو با بایرن عملکرد بهتری از خود نشان دهد ؛ مانند فصل 10/11 و 11/12 که دورتموند در هر چهار مسابقه خود در لیگ مقابل آنها به پیروزی رسید و سینی بوندسلیگا را به وستفالن برد.

 

EXPECTED GOALS* : پارامتری که می تواند ارزش واقعی موقعیت های گل یک تیم را در یک مسابقه فوتبال مشخص کند. این که یک تیم تا چه اندازه موقعیت های گل با کیفیتی ایجاد کرده و تا چه اندازه نیز موقعیت های گل با کیفیت روی دروازه اش ایجاد شده است. دونیل مالن با ایکس جی 17/7 ، 19 گل بثمر رسانده و آمار بسیار خوبی از خود به جای گذاشته است.

********

ترجمه شده از وبسایت theanalyst.com ، نام مقاله : ?Bundesliga Season Preview: Can Anyone Stop Bayern

دیدگاهتان را بنویسید