فصل بصورت رسمی برای شاگردان ترزیچ آغاز شد! البته شاید این صرفا یک بازی با تیم دسته سومی مونیخ 1860 باشد ، اما به هرحال بوروسیا بعد از 10 هفته در یک رقابت رسمی به میدان میرود و اولین گام برای این فصل دشوار به حساب می آید.

یک : نگاهی به دو تیم

پس از دو شکست متوالی مقابل والنسیا و مصدومیت ناگهانی سباستین هالر ، موجی از تردید و نگرانی هواداران و حتی بازیکنان را هم تحت شعاع قرار داده است. حتی یک پیروزی مقابل مونیخ 1860 هم میتواند به بازگشت تیم به مسیر عادی کمک و آنرا برای بازی با لورکوزن در ششم آگوست آماده کند.

مونیخ 1860 فصل خود را با برتری 4-3 مقابل دینامو درسدن در بوندسلیگای 3 آغاز کرد. اما مونیخی ها در طول بازیهای پیش فصل شکست 6-0 مقابل مونشن گلادباخ را تجربه کردند و امید است تا دورتموند هم با پیروزی پرگل ، فصل را مقتدرانه آغاز کند.

تیمی که حدود 10 هفته پیش در آخرین روز فصل بوندسلیگا به مصاف هرتابرلین رفت ، دستخوش تغییرات اساسی شده است. بازیکنانی مانند هالند ، بورکی و زاگادو تیم را ترک کرده اند و خریدهای پرتعداد تابستانی جای آنهارا پر کرده اند. در حالی که هواداران منتظرند تا هالر و اوزجان به میادین بازگردند ، سه خرید دیگر ( اشلوتربک ، سوله و آدیمی ) برای دیدار امشب در دسترس هستند.

هنوز مشخص نیست که ترزیچ واقعا با چه آرایشی میخواهد تیمش را به میدان بفرستد. اما در حال حاضر مالن و آدیمی این پتانسیل را دارند که به عنوان دو مهاجم نوک توپ بزنند و رویس هم پشت آنها قرار بگیرد. حضور متس هوملس ، نیکو اشلوتربک و نیکولاس زوله در کنار هم میتواند پوشش دفاعی عالی برای تیم باشد و به نوعی فرصت پیشروی بیشتری را به مونیه و گریرو بدهد.

 

دو : تاریخچه دیدارها و آمار

مونیخ 1860 جزو باشگاه های بنیان گذار بوندسلیگا بود. هنگامی که در اواخر جولای 1962 نمایندگان در سالن وستفالن شهر دورتموند تصمیم به تشکیل یک لیگ ملی گرفتند ، مونیخ 1860 را به بایرن مونیخ ارجحیت دادند و آنرا در بین 16 تیم اولین فصل بوندسلیگا قرار دادند.

مونیخ 1860 ، همزمان با دوران طلایی دهه 1960 دورتموند توانست به جامها و مقامهای ارزشمندی دست یابد. تنها قهرمانی آنها در بوندسلیگا به لطف پیروزی 2-0 مقابل دورتموند در پایان فصل 1965/66 بود.

در جدول تمام دوران بوندسلیگا ، مونیخ 1860 با وجود دوری 18 ساله از بوندسلیگا در رتبه بیست و دوم قرار دارد. آنها پس از سقوط به دسته پایینتر در فصل 2003/04 ، 13 سال را در بوندسلیگای 2 سپری کردند و در سال 2017 اتفاق تلخی را تجربه کردند : محرومیت از مجوز و پس از آن سقوط مستقیم به لیگ منطقه ای. با اینحال آنها بلافاصله به بوندسلیگای سه برگشتند و حالا پس از کسب رتبه دوازدهم ، هشتم و چهارم در سه فصل گذشته با هدایت مایکل کورنر ، از مدعیان صعود به بوندسلیگای 2 به شمار میروند.

تنها بازیکن سابق بوروسیا در جمع شیرهای مونیخ ، جوزف بویامبا است که از سال 2018 تا تعطیلی موقت رقابتها در بهار 2020 ، 24 گل در لیگ منطقه ای برای دورتموند به ثمر رساند.

مونیخ 1860 اولین حریف بوروسیا در این فصل احتمالا پرماجرا و مهیج است. فکت ها و ارقام امیدوار کننده ای وجود دارد که نوید یک پیروزی شیرین را به هواداران میدهد که برخی از آنهارا مرور میکنیم.

  • آمار خوب در گلزنی:  شواغتس گلب در 26 بازی اخیر خوددر جام حذفی موفق به گلزنی شده است که طولانی ترین دوره در تاریخ باشگاه به شمار میرود. آخرین باری که نتوانستیم در یک بازی خارج از خانه جام حذفی گلزنی کنیم ، به فوریه 2013 برمیگردد؛ هنگامی که بایرن مونیخ با برتری 1-0 در یک چهارم نهایی ، شاگردان کلوپ را حذف کرد.
  • بازی ششم ترزیچ : ترزیچ در 5 بازی که در جام حذفی تیم را رهبری کرده شکستی نداشته است. بوروسیا تحت هدایت ترزیچ در جام حذفی 15 گل زده و تنها 3 گل دزیافت کرده است.
  • سومین تیم برتر جام:  دورتموند با جامی که در سال 2021 از آن خود کرد ، با آمار شالکه و فرانکفورت در تعداد قهرمانی برابری کرد ( 5 جام ). تنها دو تیم بیشتر از بوروسیا فاتح جام حذفی شده اند : بایرن مونیخ و وردربرمن.
  • شکست در اولین بازی: آخرین باری که دورتموند در اولین دور جام حذفی متحمل شکست شده است به حدود 17 سال قبل برمیگردد. ( آگوست 2005 مقابل آینتراخت برانشوایگ با شکست 2-1 ) همچنین آخرین باری که دورتموند مقابل تیمی دسته سومی از دی اف بی پوکال کنار گذاشته شده است مربوط به اکتبر 2010 است: باخت در ضربات پنالتی مقابل آفنباخ کیکرز
  • دوئل ها : امروز دورتموند برای چهل و هفتمین بار به مصاف مونیخ 1860 خواهد رفت. دورتموند در 40 بازی بوندسلیگایی خود با شیرهای مونیخ 19 بار به برتری رسیده و همچنین 12 بار هم دست خالی زمین را ترک کرده است. دو طرف چهار بار در جام حذفی با هم دیدار کرده اند: فصل 1962/63 در یک چهارم نهایی و برتری 3-1 سیاه و زردها ، فصل 63/64 و انتقام مونیخی ها با برتری 1-0. ، پیروزی خانگی دورتموند در اکتبر 1980 با نتیجه 3-1. همچنین آخرین تقابل دو تیم در سپتامبر 2013 روی داد که دورتموند در وقتهای اضافی با دو گل اوبامیانگ و میخیتاریان در مقابل چشمان 71 هزار نفر در آلیانز آرنا از سد مونیخ 1860 گذشت. برد 1-0 شیرها در دوم فوریه 2001 با تک گل توماس هاسلر ، آخرین پیروزی آنها در مقابل دورتموند بود.

از وبسایت باشگاه و وبسایت FEAR THE WALL

دیدگاهتان را بنویسید