ستاره سابق بوروسیا دورتموند امروز 51 سالگی خود را جشن میگیرد.

 

وی در شهر گلاسکو متولد شد.

اولین تیم وی ، میرن اسکاتلند بود. لمبرت بین 1985 تا 1992 آنجا حضور داشت و سپس به ماترول پیوست. لمبرت حدود 4 سال در این تیم بود و توانست به عنوان های زیادی برسد.

 

دوران بوروسیا:

بعد ار ترک ماترول ، یک ایجنت برای وی جلسات آزمایشی در پی اس وی آیندهوون و بوروسیا دورتموند تشکیل داد.  آبندهوون با لامبرت قرارداد نبست ؛ زیرا آنها به دنبال خرید یک وینگر بودند.  در نهایت لمبرت به دورتموند آمد.

پائولو سوسای پرتغالی در همان سال نیز به بوروسیا پیوسته بود. انتظار میرفت سوسا در پست لمبرت فیکس باشد اما بازیهای درخشان پل او را تبدیل به یک مهره فیکس کرد.

دورتموند در 2 فصل گذشته به قهرمانی بوندسلیگا رسیده بود اما در فصل 96/97 با بایرن مونیخ در کورس قهرمانی قرار داشت. دورتموند در لیگ قهرمانان به عنوان تیم اول از گروه خود صعود کرد. در مراحل بعدی ، شاگردان هیتسفیلد مقابل اوسر و منچستریونایتد به پیروزی رسیدند و راهی فینال شدند. لمبرت در آن سال یکی از گلهای دورتموند در مرحله گروهی را مقابل ویزدو لودز لهستن بثمر رسانده بود.

سالها بعد ، روی کین اسطوره باشگاه منچستر یونایتد در کتاب زندگینامه خود از نقش بسزای لمبرت که باعث شکست شیاطین سرخ شد ستایش کرد.

لامبرت در فینال لیگ قهرمانان توانست زین الدین زیدان افسانه ای را به خوبی مهار کند و جلوی تاثیر گذاری او را گرفت. گل اول دورتموند در آن دیدار نیز با پاس گل پل به ثمر رسید. او به قدری خوب بود که خیلی ها معتقد بودند که هافبک اسکاتلندی باید بهترین بازیکن زمین میشد.

لمبرت به اولین بازیکن بریتانیایی تبدیل شد که با یک تیم غیر بریتانیایی به قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا میرسید. همچنین وی اولین بازیکن بریتانیایی بود که در فرمت جدید لیگ قهرمانان جام را فتح میکرد.

بعدها ، اعلام شد که بازی مقابل پارما در 5 نوامبر 1997 ، آخرین حضور او با پیراهن زرد و مشکی خواهد بود. او در این بازی با تشویق ایستاده تماشاگران بدرقه شد و با بنری که برای تشکر از هواداران تهیه کرده بود ، پاسخ آنهارا داد.

وی پس از حضور در دورتموند ، به سلتیک پیوست.

 

عملکرد ملی:

لمبرت در هر سه بازی اسکاتلند در جام جهانی 1998 فیکس بود و در تیمی که در سال 1999 مقابل آلمان به پیروزی 1-0 رسید حضور داشت.

در دور حذفی یورو 2000 ، پل بازی مقابل انگلیس را بدلیل مصدومیت از دست داد. کری براون سرمربی وقت اسکاتلندی ها معتقد بود غیاب لمبرت علت اصلی شکست آنها بوده ؛ زیرا وظیفه لمبرت در صورت فیکس بودن ، مهار پل اسکولزی بود که هر دو گل سه شیر هارا زد.

در سال 2009 ، نام پل لمبرت در تالار افتخارات فوتبال اسکاتلند به ثبت رسید.

 

دوران مربیگری:

وی تقریبا تمام دوران مربیگری خود را در تیمهای انگلیسی گذراند. وی رهبری تیمهایی نظیر لیوینگستون ، ویکامب وندرز ، کولچستر یونایتد ، نوریچ ، استون ویلا ، بلک برن ، وولورهمپتون ، استوک سیتی و ایپسویچ تاون را بر عهده داشته.

دیدگاهتان را بنویسید