پیوستن در 15 سالگی به مولده تحت رهبری اوله گونار سولشر و بعد از آن سالزبورگ جسی مارش. زیر نظر دو مربی با اندیشه های هجومی قطعا به تبدیل او به یک مهاجم تمام کننده کمک شایانی کرده است.

هالند در اولین تجربه خود در لیگ قهرمانان مقابل خنک بلژیک هتریک کرد تا نماینده اتریش حداقل برای یک هفته صدرنشینی در گروهی با حضور لیورپول و ناپولی را تجربه کند. حالا پس از 18 ماه ، او جوانترین بازیکنیست که به رکورد 20 گل در این رقابتها میرسد. و احتمالا به موفقیتهای بیشتری نیز خواهد رسید. هالند همچنین رکورد اوله گنار سولشر را که بهترین گلزن نروژی لیگ قهرمانان بود از آن خود کرد.

 

1: او فقط یک گلزن نیست!

چه فاکتورهایی برای یک شماره 9 حیاتی هستند ؟ قدرت استفاده از دوپا؟ سرعت و تکنیک؟ سرزنی؟ روحیه جنگنده؟  اینها در مورد بچه غول دورتموند صدق میکند. دقت کنید که او تنها 20 سال سن دارد!

اما او فقط یک مهاجم نوک تمام کننده نیست. او به موقع در دفاع شرکت میکند و با اشتیاق بالای خود برای هم تیمی های خود موقعیت میسازد.

هالند در این صحنه با یک پاس مورب عالی گریرو را در یک موقعیت عالی برای نفوذ قرار میدهد.

 

سرعت او در حرکت دادن توپ برای حریفان دردسر ساز است. در حالی که بخش زیادی از مهاجمان در صورت عدم دریافت توپ اول برای کورس دوم مشکل داشته باشند یا وقتی از بازی عقب افتادند به کندی خود را به توپ برسانند ، هالند برای کورس مجدد و استفاده از هر فرصتی برای درگیر شدن در بازی اشتیاق نشان میدهد. او دائم در حال حرکت است و در نتیجه چالش جدی برای تمرکز و استقامت رقبا ایجاد میشود و در این راستا ، مهمترین نکته ، استفاده به هر نحو از اشتباهات است. حرکت او در یک سوم نهایی کمی ظریفتر است. او متناسب با حرکت توپ جای خود در زمین را تنظیم میکند و برای خارج شدن از دید مدافعین از مرکز بازی فاصله گرفته و گاهی به آن نزدیک میشود. با نزدیک شدن به دروازه ، جای خود را بازهم با دقت و ظرافت تا خط دفاعی حریف را دچار اختلال کند و آنهارا فریب دهد. وقتی فرصتی برای دریافت پاس در اطراف دروازه پیدا کند سرعت خود را افزایش داده وارد فضای خالی میشود و در نتیجه زمانی برای عکس العمل حریف باقی نمی ماند.

این حرکات دو جانبه که اغلب با تظاهر به دور شدن از توپ همراه است باعث میشود مدافعان در بیشتر مواقع نتوانند دست اورا بخوانند و حرکت او برای گلزنی را پیش بینی کنند. یکی از دلایل اصلی آمار گلهای بالای هالند همین است.

در صحنه گل دوم به بایرن ، هالند بلافاصله پس از پاس شولتز برای هازارد خود را در فضای مناسب قرار میدهد.

 

مهاجم 20 ساله هنگامی که پشت به دروازه قرار دارد از قدرت بدنی خود بهترین استفاده را میبرد و در حالی که در تلاش است توپ را برای هم تیمی های خود در عمق ارسال کند از آن به خوبی محافظت میکند. هالند با این کار همچنین وقت استراحت زیادی در اختیار مدافعان خودی که به تازگی توپ را دفع کرده اند میگذارد. با این تفاسیر میتوانیم نتیجه بگیریم که او از هرنقطه زمین میتواند گلزنی کند. سرعت شوت های او فرصت سازماندهی و پرس را از خط دفاعی حریف سلب میکند و قدرتی که توسط پاهای او برای شوتزنی تولید میشود ، دهان هر بیننده را برای مدتی باز میگذارد.

وقتی در محوطه 18 قدم حضور دارد نیز مرتکب اضافه کاری کمتری میشود. ترکیب اعتماد بنفس  در برابر دروازه ، چارچوب شناسی و تکنیک بالا ، باعث شده تا به عنوان یک مهاجم استثنایی به شمار برود.

در این صحنه و در جریان دیدار مقابل گلادباخ در جام حذفی ، هالند با جایگیری خوب خود آماده کار ترکیبی با جود بلینگهام است.

 

2: نقش کلیدی هالند در دورتموند

در سالزبورگ و زیر نظر جسی مارش معمولا در سیستم چهار-چهار-دو به میدان میرفت. اما تحت هدایت لوسین فاوره و ادین ترزیچ در دورتموند ، هالند به عنوان تک مهاجم در آرایشهای 3-4-3 ، 3-3-4 و 1-3-2-4 بکار گرفته شده است. وظیفه اصلی او سرعت بخشیدن به حرکات تیم است ، اما کارهای زیاد دیگری را نیز از او میبینیم. او معمولا هدف پاس های عمقی و خط شکن از هافبک های دفاعی است و این پاس هارا مانند عکس بالا به هافبک های هجومی تحویل میدهد و یک بازی ترکیبی در فاصله نه چندان زیاد با دروازه حریف شکل میگیرد. ( مانند عکس پایین)

هافبک هجومی سعی میکند توپ را به هافبک هجومی دیگری که فضای بیشتری در اختیار دارد یا به فولبک/وینگ بک ها که بازی تیم را باز میکنند برساند. در همین زمان ، هالند که از قبل موفق به حضور در محوطه شش قدم شده منتظر دریافت توپ نهایی است.  بسیاری از گلهای هالند از فاصله نزدیک بثمر میرسد که مرحون همین نقشه است. در این زمان ، او با چنان سرعتی به سمت دروازه حرکت میکند که مدافعان میانی از او جا میمانند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که دورتموند باید بابت حضور وینگرها و هافبک های تهاجمی نظیر رویس ، رینا ، هازارد و سانچو که فضای خالی را به خوبی پیدا میکنند و خود را در آن قرار میدهند چندبرابر بیشتر خوشحال باشد؛ زیرا هالند در به ثمر رساندن توپ های دریافتی از این فضاها بسیار موفق ظاهر شده است.

 

 

 

هنگامی که توپ در هف اسپیس یا نیم فضاها قرار دارد ، فرار سریع از یک بازیکن مدافع حریف را مجبور به حرکت به سمت توپ میکند و در خظ میانی جابجایی به وجود می آید. غول نروژی دورتموند بدون توپ مدافع حریف را با سرعت جای گذاشته و او را از جریان بازی محو میکند؛ آنگاه به سمت فضای خالی میرود تا سانتر را قطع کند. هماهنگی هالند با هافبکهای هجومی به قدری بالاست که فرصتهای زیادی برای گل کردن پاسهای آنها به دست می آید. البته مهاجم 20 ساله خود را به فضای بین مدافعان میانی محدود نمیکند و برای کمک به تیم در همه نقاط زمین حضور دارد. هالند سخت در میدان میدود و هنگامی که تنهاست ، سعی در حفظ توپ دارد و با توانایی حمل توپ خود میتواند کمک شایانی به تیم کند.  در مواقع خاصی او سطح بازی خود را در زمین گسترش داده و حتی هنگامی که صاحب توپ است و میدود در پیدا کردن هم تیمی جهت ارسال پاس به خوبی عمل میکند.

 

بچه غول دورتموند اکنون یکی از تواناترین مهاجمین جهان است و با ادامه این روند ، جامها و افتخارات فردی بسیار زیادی در انتظار او خواهد بود.

 

این مقاله به قلم وبسایت COACHES VOICE در 11 مارس 2021 منتشر شد. / ترجمه اختصاصی دورتموند ایران

 

 

دیدگاهتان را بنویسید